Ga direct naar de content

“Leerlingen meenemen in een leertraject”

Diana-van-de-Wiel

Lees ook het interview met:

Rob-Spanjaart

Rob Spanjaart
docent

Verena-van-de-Veerdonk

Verena van de Veerdonk
mentor

Diana van de Wiel, docent

“Wij werken aan een doorlopende leerlijn. Dat betekent dat we samen met ROC Tilburg leerlingen meenemen in een 6- of 7-jarig leertraject. Bij ons op school starten ze in leerjaar 1 met het ontdekken wat ze leuk of juist niet leuk vinden. Ze onderzoeken de sectoren en proeven van alles wat mogelijk is. In leerjaar 2 maken ze een keuze uit de verschillende sectoren die ze aanspreken, ontwikkelen ze hun vaardigheden verder en worden de opdrachten groter. Je ziet kinderen in deze jaren echt groeien.

 

“Leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen als mens”

 

Voorbereiden op overstap naar mbo

In leerjaar 3 kiezen ze voor een sector. We stimuleren leerlingen nog steeds om zo breed mogelijk te kijken. Te onderzoeken wat ze echt leuk vinden. Ook blijven ze hun sociale en communicatieve vaardigheden ontwikkelen. In leerjaar 4 bereiden ze zich voor op het examen en de overstap naar het mbo. Hier leren ze echt een vak of ambacht. Vaak volgen leerlingen in het vierde jaar al lessen op het ROC of doen ze daar een assessment. Zo voelen ze al wat het is om daar op school te zitten.

 

Ontwikkelen als mens

We willen heel graag dat leerlingen zich zo goed mogelijk ontwikkelen als mens. Natuurlijk hoef je niet met iedereen goed door een deur te kunnen, maar je moet wel goed kunnen samenwerken. We leren ze ook doorzetten. Want soms moet je ook dingen doen die niet zo leuk zijn. Zo kunnen leerlingen later op een goede manier bijdragen aan de samenleving én zijn ze voorbereid op een beroep dat ze leuk vinden.”